poniedziałek, 01 lipiec 2024

Nine Nameless Mountains to tytuł projektu fińskiego kolektywu Maanantai. Młoda generacja artystów jest określana mianem Szkoły Helsińskiej (Helsinki School).

Grupa powstała w 2011 roku, biorąc swą nazwę od słowa “poniedziałek”(fin. maanantai), dnia, w którym jej członkowie, studenci i absolwenci Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Aalto, zwykli organizować cotygodniowe, nieformalne spotkania. Rok później wyruszyli na norweskie wyspy Loften z zamiarem stworzenia wspólnego projektu opartego na założeniu, że kolektyw Maanantai to jeden artysta o ośmiu parach oczu. Powstała wtedy seria prac “Nine Nameless Mountains” jest zbiorem obserwacji, zapisem działań, rodzajem dziennika podróży, wykorzystującym, obok fotografi analogowej i cyfrowej, kadry wideo, rysunki i zdjęcia z telefonu komórkowego. Przypomina to kolekcję okazów i zapis obserwacji skrzętnie notowanych przez XIX-wiecznego odkrywcę, z tym, że nie “szkiełko i oko”, a intuicja i osobiste doświadczenia są głównym narzędziem jak i przedmiotem badań. W 2013 roku projekt “Nine Nameless Mountains” został wydany w formie książki nagrodzonej tytułem Best German Photobooks 2014. (W galerii Monopol będzie można zobaczyć zarówno serię oryginalnych prac, jak i wydawnictwo). Oprócz wspólnego projektu kolektywu Maanantai na wystawie pokażemy też indywidualne prace trojga jego członków. 

 

Maanantai Collective Cloudberry 2012

Maanantai Collective_Cloudberry, 2012

 

     Tanja Koljonen fotografuje fragmenty tekstu i drobne, znalezione przez przypadek przedmioty, noszące ślady użytkowania. Zafascynowana poezją, bada znaczenie słów i obiektów lub sama nadaje im nowe sensy. Artystka utrwala wizerunki wytartych kart, którymi od dawna nikt już nie gra, czy pustych ramek do slajdów z częściowo zamazanymi opisam. Zadaje w ten sposób pytania o istotę obrazu, tekstu oraz przemijania i pamięci, odwołując się m.in. do deklaracji z obrazu Rene Magritte’a “To nie jest fajka” (Ceci n’est pas une pipe, 1929). 

 

Tanja Koljonen A Very Beautiful Challenge 2013

Tanja Koljonen A Very Beautiful Challenge_2013

 

    Maija Savolainen zanim ukończyła Wydział Fotografii w Helsinkach studiowała biologię, dlatego, jak sama przyznaje, aparat fotograficzny traktuje zarówno jak instrument naukowy i narzędzie do tworzenia iluzji. Na tym styku powstają prace grające z obiektywnym oglądem rzeczywistości, a niedoskonałości naszych zmysłów, pozwalają odkrywać nowe jej obszary. W serii “Paperworks (See/Sea)” artystka wykorzystuje mechanizm pamięciowej identyfikacji dobrze znanych obrazów: okazuje się, że nostalgiczny widok morza i nieba przeciętego linią horyzontu jest iluzją uzyskaną bardzo prostymi środkami.


Maiya Savolainen Lapinlahdenkatu

Maiya Savolainen_Lapinlahdenkatu


     Prace Mikko Rikala odnoszą się do cyklicznych procesów zachodzących w przyrodzie, jak wędrówka księżyca wokół Ziemi, zamarzanie i topnienie lodu,
obumieranie roślin. Zatrzymuje w kadrze to co, nieustanne i powtarzalne, często zestawia fotografie z różnych etapów, unaoczniając nam skalę przemian. Uprawia w ten sposób rodzaj konceptualnej medytacji nad zagadnieniami ruchu, czasu i odległości w odniesieniu do procesów, według ogólnego rozumienia, pozbawionych
ostatecznego celu. 

Miko Rikkala Oblivion Towards Order

Miko Rikkala_Oblivion_Towards_Order

 

Prezentowani na wystawie artyści czerpią zatem inspirację przede wszystkim z tradycji konceptualnej. Nie tylko badają istotę samego medium fotograficznego, ale też próbują wyjść poza jego ramy: eksplorują fotografię jako nośnik znaczeń poza tym, co na niej przedstawione, używają odniesień do poezji, nauki, wykorzystują
intuicję i pamięć.
Nurt fińskiej fotografii określany mianem Szkoły Helsińskiej powstał w latach osiemdziesiatych XX wieku i od początku charakteryzował się szerokimi ramami stylistycznymi i tematycznymi. To co łączy artystów z nim związanych to specyficzne myślenie o fotografii, wynikające z programu nauczania opartego na konceptualnej refleksji nad medium i tematem. Istotną zmianą jest przejście od zdjęć mających swoje bezpośrednie korzenie w dokumencie w stronę tego co dziś określa się mianem post-fotografii.

Ilustracje: Maanantai Collective, Cloudberry, 2012, fot. dzięki uprzejmości Gallery Taik Persons

 

Wystawa zrealizowana jest we współpracy z Galerią Taik Persons Berlin.

 

Nine Nameless Mountains
Maanantai Collective
&
Mikko Rikala
Maija Savolainen
Tanja Koljonen

Otwarcie: czwartek, 8 maja, g. 19.00
Wystawa: od 9 maja do 18 czerwca 2014


Galeria Monopol

Al. Jerozolimskie 117, 02-017 Warszawa
T: +48 502 324 304,

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,

www.galeriamonopol.pl

 

 

Galeria Asymetria zaprasza na wystawę Wojciecha Plewińskiego: Sklepiki 1950

Na wystawie w galerii Asymetria zobaczymy po raz pierwszy pokazywane zdjęcia stykowe sklepików krakowskich z lat 50-tych (właśnie tych, które zostały opublikowane w Ziemi), a także ich nowe odbitki wykonane przez Wojciecha Plewińskiego.

"Małe, ciemne i nieśmiałe, wciśnięte skromnie w mury kamienicy. Kilka stopni prowadzi w dół do drzwi, które otwierane trącają wiszący nad nimi dzwonek. Nim oczy przywykną do zmroku, nozdrza wciągają charakterystyczny zapach małego sklepiku. Zapach nafty, kiszonej kapusty i ogórków, nadpsutych jarzyn, suchych precli. Kupić tu można niewiele więcej." Opowiada Maria Lechowska, w tekście zamieszczonym w czasopiśmie Ziemia (1958 r.) obok zdjęć krakowskich sklepików autorstwa Wojciecha Plewińskiego i Zbigniewa Gucwy
Redaktorem czasopisma był wówczas Przemysław Burchard; wybitny etnograf i prekursor polskiej speleologii. Fotografowie Ziemi, jak to bywało w owym czasie nie byli zwykłymi ilustratorami ale raczej odkrywcami o brazów bliskich Burchardowi, światów ukrytych w "podziemnych jaskiniach", historii, których świadkowie już milczą. Pozostał po nich niepokój. Tego wszystkiego, co niegdyś miało duże znaczenie, nie podobna już właściwie ocenić. 
Nie ma już tamtych sklepików, odeszła cała epoka: "Na ich miejsce powstają jasne, przestrzenne sklepy - magazyny, w których ludzie w białych fartuchach po ośmiu godzinach pracy spieszą do własnego życia"


 Galeria Asymetria w Domu Funkcjonalnym, ul. Jakubowska 16, Warszawa 

Wernisaż w sobotę 26 kwietnia w godz. 19:00 − 22:00, ekspozycja do 16 maja 2014 
Kurator: Rafał Lewandowski

 

 

Wystawa tematyczna prezentująca prace 20 artystów z całego świata, posługujących się różnorodnymi mediami takimi jak rzeźba, malarstwo, rysunek, instalacja, video art, fotografia. Artyści: Arobal, Sławomir Belina, Kurt von Bley, Laura Bruce, Barbara Dębiec, Przemek Dzienis, Rafał Górczyński, Karolina Grzywnowicz, Karolina Komasa, Małgorzata Kopczyńska, Esmeralda Kosmatopoulos, Jarek Lustych, Emilia Maryniak, Tomasz Matusewicz, Jean-Michel Rolland, Piotr Rychlicki, Karolina Skoczylas, Dorota Tołłoczko-Femerling, Igor Zaidel, Paweł Żukowski.

Zapraszamy na wernisaż wystawy w piątek, 11 kwietnia 2014 o godz. 19.00
Wystawa do 1 czerwca 2014
Kuratorka: Łucja Waśko-Mandes

Jean Michel Rolland Murmures 2014 560

TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
ul. Świętego Ducha 4
70-205 Szczecin

tel.: +48 91 400 00 49
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.trafo.org

30 unikatowych zdjęć związanych z przełomowymi wydarzeniami w historii Polski odwiedzi Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk z okazji 85-lecia PLL LOT.

Polskie Linie Lotnicze LOT wraz z początkiem 2014 roku rozpoczęły świętowanie swoich 85 urodzin. To trzecia najstarsza linia lotnicza w Europie i szósta na świecie, występująca nieprzerwanie pod tą samą nazwą i logo. Z okazji jubileuszu LOT przygotował wyjątkową wystawę zdjęć ze swojego archiwum, stanowiącego kronikę dziejów polskiego lotnictwa cywilnego i historii naszego kraju.

PLL LOT 4

Prezydent Ignacy Mościcki uświetnił swoją obecnością obchody 10-lecia LOT-u w 1939 roku.

Głowa państwa wystąpiła w nieodłącznym nakryciu głowy – cylindrze. Fot. Archiwum PLL LOT, opracowanie graficzne W. Franus.

 

Koncert Rolling Stones w Warszawie w 1967 roku, wysiadająca z samolotu szwedzka „św. Łucja”, polskie stewardesy na tle egipskich piramid – to tylko niektóre ze scen uchwyconych na historycznych zdjęciach LOT-u. Wśród postaci uwiecznionych na fotografiach znalazły się również  gwiazdy podróżujące samolotami polskiego przewoźnika, jak Roman Polański, Anna German, Jan Englert, Ignacy Mościcki, Juliette Gréco czy Lucélia Santos. Partnerem wystawy jest magazyn National Geographic Polska.

Wystawę będzie można oglądać od 22 marca do 4 kwietnia w Galerii Krakowskiej (ul. Pawia 5, Kraków).

W dalszej kolejności wystawa odwiedzi CH Magnolia we Wrocławiu (6 kwietnia – 19 kwietnia), Poznań City Center (4 maja – 17 maja) i Galerię Przymorze w Gdańsku (19 maja – 1 czerwca). Wstęp na wystawy jest bezpłatny. 

 

Wystawa „Gabinet dobrej historii" Łukasza Trzcińskiego stawia w centrum problem wizualnej pamięci („Pamiętamy tylko fotografie" cytując Susan Sontag) i jej nieustannych przetworzeń.

Punktem wyjścia projektu stał się gabinet pracownika niewielkiej lokalnej instytucji kultury na Górnym Śląsku, który owładnięty obsesją „zabezpieczania obrazu", archiwizuje wszystkie napotkane fotografie związane z historią regionu przy pomocy instytucjonalnego kserografu. W ten sposób „zabezpieczone", często kluczowe obrazy z historii regionu, tracą podstawowy wizualny detal informacyjny. Obsesja konserwacji przeistacza się samoistnie w mechanikę zacierania szczegółów. Działanie pasjonata, stało się jednocześnie zaskakująco wielopłaszczyznową metaforą dla pracy z obrazem (jako nośnikiem treści), boomu archiwizacyjno-digitalizacyjnego, jak i z zapisu historycznego w ogóle.

Bazując na obiektach inspirowanych historycznymi obrazami (i ich detalami) znalezionymi w kserograficznej pracowni śląskiego archiwisty-pasjonata, instytucjonalnych oraz domowych archiwach mieszkańców, Łukasz Trzciński poprosił lokalne koło hafciarek o przygotowanie kilimów wzorowanych na „startych" obrazach historii regionu, pozbawionych szczegółów w procesie digitalizacji. Przepisywana od nowa, „dziergana" ręcznie przeszłość, nabiera z powrotem barw, odtwarzanych wedle uznania pasjonatek. Historia staje się polem fantazji, nieustannego przepisywania, operacji na niej samej. A wykorzystywane zdjęcia, dokumenty zyskują na wystawie status fetyszu niejednoznacznego autorstwa (zmieniającego się począwszy od pierwotnego zapisu obrazu przez kolejne reprodukcje, archiwisty, aż po hafciarki).

Wystawie towarzyszy tekst Agnieszki Kilian „Anarchia w archiwum" oraz panel dyskusyjny z udziałem Agnieszki Kilian, Stanisława Rukszy i Łukasza Trzcińskiego, prowadzony przez Kubę Śwircza.

a

 

Łukasz Trzciński (ur. 1975) pochodzi z Krakowa, rozpoczynał pracę z medium fotografii jako dokumentalista, otrzymując wiele polskich i międzynarodowych nagród jak Pictures of The Year International (2004, 2006) czy Grand Prix European Central Bank Annual Award w 2005, dwukrotnie jego prace wyróżniono też tytułem Zdjęcia Roku Polskiej Fotografii Prasowej (1999, 2002). Od 1999 pracuje nad wielowymiarowym projektem Nowa Europa, który w sporym stopniu odzwierciedla również ewolucję artysty w podejściu do fotografii. Nowa Europa podejmuje współczesne, glokalne wątki różnicujących się państw, z perspektywy aktualnych przemian polityczno-ekonomiczno-kulturowych.W miarę wieloletniej pracy z zaangażowanym obrazem fotograficznym, coraz większe zainteresowanie zaczął poświęcać dyskutowaniu jego funkcji, niemal odrzucając własną praktykę fotograficzną na rzecz pracy na obrazie zapożyczonym. Przyjmując analityczną pozycję wobec funkcji samego medium fotografii, z pozycji autora przechodzi na stanowisko obserwacyjne, nierzadko oddając w tym celu odpowiedzialność za samą kreację innym. 

Wystawa trwa do 18 kwietnia.

Galeria Asymetria
DOM FUNKCJONALNY
ul. Jakubowska 16
03-902 Warszawa

http://www.asymetria.eu/