sobota, 21 grudzień 2024
01_080ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
W tym miesiącu pora na ćwiczenia praktyczne z zakresu fotografii produktowej. …

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

W tym miesiącu pora na ćwiczenia praktyczne z zakresu fotografii produktowej.
01

Prezentowane zdjęcia zostały zrobione przy użyciu przenośnego zestawu trzech lamp, który mieści się w dużej walizce. Taka ilość lamp nie zawsze jest wystarczająca, jednak w wielu wypadkach pozwala wykonać efektowne zdjęcia. O wszechstronności takiego zestawu decyduje przede wszystkim bogaty wybór końcówek modelujących i modyfikujących wiązkę światła. Do zdjęć przedmiotów o matowej powierzchni możem ywykorzystywać najprostsze i najtańsze z nich, jak parasolki i odbłyśniki standardowe. Przy fotografowaniu przedmiotów mocno błyszczących o lustrzanych powierzchniach parasolki mogą sprawiać już poważne kłopoty dając nieładne odblaski. W tym przypadku korzystniejszym rozwiązaniem będzie zastosowanie softboksów prostokątnych lub lamp powierzchniowych typu boxlite o różnych proporcjach boków i wielkości,dzięki którym będziemy mogli wytworzyć odpowiednie, efektowne bliki określające formę obiektu.

Większość zdjęć żywności i potraw, które możemy obejrzeć w książkach kucharskich lub czasopismach wykonuje się przy użyciu dwóch lub trzech lamp, a czasami tylko jednej. Drobne szczegóły doświetla się przy użyciu lusterek lub małych blend.

W fotografii katalogowej lub dokumentacyjnej niewielkich produktów (produkty na jednorodnym tle) również wykorzystywane są proste układy oświetleniowe z użyciem dwóch lub trzech lamp i stołu bezcieniowego lub komory bezcieniowej.

Prezentowane zdjęcia kolejki pokazują drobne różnice w efektach, jakie możemy uzyskać zmieniając sposób oświetlenia. Odpowiedni jego dobór decyduje o tym,czy przedmiot będzie wyglądał atrakcyjnie, czy nie.

02
Obiekt oświetlony jedną lampą, ustawioną z lewej strony pod kątem około 45 stopni w stosunku do osi aparatu. Lampa z odbłyśnikiem standardowym– widoczne twarde cienie, jak również ostre, nasycone barwy produktów. Oświetlenie przypomina w tym wypadku swoim charakterem światło słoneczne.
03
Obiekt oświetlony jedną lampą ze srebrną parasolką, ustawioną z prawejstrony kadru pod kątem 45 stopni do osi aparatu. Parasolka srebrna ośrednicy 100 cm daje znacznie bardziej rozproszone światło niż standardowyodbłyśnik, jednak kolory pozostają nadal żywe. Cienie posiadają już rozmytą formę.
04
Obiekt oświetlony dwiema lampami ustawionymi symetrycznie po obu stronach kadru pod kątem około 45 stopni do osi aparatu. Barwy pozostałynadal nasycone, jednak widoczne są również cienie po obu stronach obiektu. Zastosowanie takiego oświetlenia w konkretnej scenografii dałoby nienaturalny efekt krzyżujących się cieni
05
Obiekt oświetlony jedną lampą ze srebrną parasolką ustawioną z prawej strony kadru pod kątem 45 stopni do osi aparatu oraz ustawioną symetrycznie z lewej strony kadru lampą z białą parasolką. Dopełniające oświetlenie z lampy z białą parasolką rozjaśniło cienie oraz wydobyło szczegóły ze słabiej oświetlonych fragmentów fotografowanego obiektu. Uzyskany efekt jest bardzo plastyczny i naturalny. Widoczny jest cień tylko z jednej strony.
06
„Akrylowy cień”– aby uzyskać taki lub podobny efekt należy ustawić fotografowany obiekt na błyszczącym podłożu – w tym przypadku białej, błyszczącej płycie. Do tego celu świetnie nadają się dyfuzory stołów bez cieniowych, które posiadają jedną powierzchnię błyszczącą, a drugą matową.
07
Obiekt oświetlony jedną lampą ze srebrną parasolką ustawioną z prawej strony kadru pod kątem 45 stopni do osi aparatu oraz zamontowaną symetrycznie z lewej strony kadru lampą zbiałą parasolką, ustawiony na stole bezcieniowym. Światło oświetlające dyfuzor stołu, poza tym że likwiduje cienie, ma duży wpływ na oświetlenie obiektu – oświetla go od tyłu (widać to na czołowych ścianach wagoników).
08
Obiekt został umieszczony w komorze bezcieniowej i oświetlony z prawejstrony lampą ze standardowym odbłyśnikiem. Komora bezcieniowa bardzo skutecznie rozproszyła światło pochodzące od lampy. Cienie są prawie niewidoczne.
09
Oświetlenie jedną lampą ze srebrną parasolką ustawioną z prawej strony kadru pod kątem 45 stopni do osi aparatu, z tym że obiekt ustawiono na stole bezcieniowym oświetlonym od spodu. Proszę zwrócić uwagę, żeświatło oświetlające dyfuzor stołu poza tym, że likwiduje cienie, ma duży wpływ na oświetlenie obiektu – oświetla go od tyłu (widać to na czołowych ścianach wagoników).
10
11
Stacja o wschodzie słońca. Błękitne kartonowe tło oświetlono lampą ze snootem. Światło kluczowe pochodzi od lampy ze standardowym odbłyśnikiem z plastrem miodu i wrotami. W celu ocieplenia światła kluczowegona lampę nałożono dodatkowo folię konwersyjną CTO (ocieplającą). Cienie na podłożu i budynku pochodzą od zastawek typu gobo.
12
13_350
Szklany pantofelek. Obiekt ustawiony na białej akrylowej płycie oświetlono od tyłu softboksem. Z przodu z góry, pod kątem 60 stopni świeciła lampa ze standardowym odbłyśnikiem z plastremmiodu i niebieskim filtrem (folią). Z boków ustawiono czarne zastawki, których odbicia w szkle uwydatniły sylwetkę i ażurową fakturę pantofelka.
14
15
Ta szklanka została oświetlona tylko jedną lampą ze standardowym odbłyśnikiem z plastrem miodu. Lampa ustawiona była po skosie, z prawej strony od góry, na co wskazuje cień szklanki.
16
17_350
Butelka została ustawiona na czarnej płycie z pleksi o połyskującej powierzchni (stąd wzięło się jej lustrzane odbicie) i oświetlona symetrycznie dwoma lampami z softboksami typu strip, ustawionymi symetrycznie po bokach.

Arkadiusz Bąkowski