- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 13885
Panasonic wprowadza na rynek nowy cyfrowy obiektyw stałoogniskowy do aparatów cyfrowych w standardzie Mikro Cztery Trzecie - LUMIX G 14 mm / F2.5 II ASPH. Nowy LUMIX G 14 mm oferowany jest w kolorze czarnym i srebrnym. Stanowi dopełnienie cyfrowych jednoobiektywowych aparatów bezlusterkowych (DSLM) serii GM, w szczególności nowo wprowadzonych modeli DMC-GM5 i DMC-GM1.
LUMIX G 14 mm / F2.5 II ASPH. to obiektyw szerokokątny o ogniskowej 14 mm (odpowiednik dla standardu 35 mm: 28 mm) oraz o dużym otworze względnym przysłony F2.5, oferujący wyraziste i kontrastowe odwzorowanie fotografowanych obrazów. Dzięki szerokiemu kątowi widzenia i dużej głębi ostrości kompaktowy LUMIX G 14 mm / F2.5II ASPH. zapewnia doskonałe rezultaty nie tylko w przypadku fotografowania krajobrazów, ale także przy robieniu zdjęć okolicznościowych lub we wnętrzach.
Obiektyw posiada 6 elementów optycznych w 5 grupach, w tym 3 elementy asferyczne. Model posiada zaawansowany system wewnętrznego dopasowania ostrości, zapewniający doskonałą rozdzielczość i kontrast w zakresie od pełnego powiększenia do nieskończoności. Zastosowanie silnika krokowego zapewnia płynne i ciche działanie systemu autofokusa właściwe dla obiektywów serii LUMIX HD zarówno przy fotografowaniu, jak i przy nagrywaniu filmów. Po zamocowaniu obiektywu do jednoobiektywowego cyfrowego aparatu bezlusterkowego (DSLM – Digital Single Lens Mirrorless) z serii LUMIX G możliwe jest skorzystanie z kontrastowego systemu autofokusu o wysokiej precyzji i prędkości działania.
Siedem listków przysłony oznacza okrągły kształt otworu obiektywu. W przypadku fotografowania przy szeroko otwartej przysłonie zapewnia to atrakcyjny i płynny wygląd obszarów rozmycia. Solidne metalowe mocowanie bagnetowe gwarantuje trwałość podczas aktywnego użytkowania, natomiast pokryte wieloma powłokami soczewki niwelują efekt poświaty i odblasków, skutecznie podnosząc optyczne cechy obiektywu.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 14422
Firma Canon zaprezentowała trzy nowe obiektywy: EF 400 mm f/4L DO IS II USM i EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM przeznaczone są do lustrzanek pełnoklatkowych oraz EF-S 24 mm f2.8 STM do lustrzanek z matrycą APS-C.
Obiektyw Canon EF 400 mm f/4L DO IS II USM to kolejna odsłona przeznaczonego dla profesjonalistów modelu o ogniskowej 400 mm i średnicy czynnej wynoszącej aż 100 mm. Obiektyw wyposażono w zaawansowany układ stabilizacji obrazu, o skuteczności czterech stopni EV. Stabilizator ten może działać w trzech trybach: standardowym, panoramowania i tylko podczas wykonywania zdjęcia. Nie trzeba go też wyłączać podczas fotografowania ze statywu. Sam obiektyw ma też aż cztery programowalne przyciski na korpusie i jest odporny na działanie kurzu i wilgoci.
Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM to obiektyw z zakresem ogniskowej 24-105 mm przeznaczony zarówno dla aparatów pełnoklatkowych, jak i APS-C ale bardziej użyteczny w tych pierwszych.
Kolejny nowy obiektyw to tzw. ,,naleśnik" - EF-S 24 mm f/2.8 STM. Wyposażony jest w napęd autofokusu typu STM, przeznaczony zarówno do zastosowań foto, jak i do filmowania. Podłączony do aparatu z matrycą APS-C daje pole widzenia analogiczne do szkła o ogniskowej 40 mm w aparacie małoobrazkowym.
Obiektyw EF 400mm f/4 DO IS II USM będzie dostępny w listopadzie w cenie 6899 USD, EF-S 24 mm f/2.8 STM w cenie 149.99 USD a na obiektyw EF 24-105 mm f/3.5-5.6 IS STM trzeba będzie poczekać do grudnia -cena 599.99 USD
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 14875
Sony wprowadza na rynek nowy szerokokątny obiektyw do pełnoklatkowych bezlusterkowców - Zeiss Vario-Tessar T FE 16-35 mm f/4 ZA OSS. Zoom wyposażony jest w optyczną stabilizację.
W układzie optycznym wykorzystano trzy soczewki ze szkła ED i pięć soczewek asferycznych, w tym jedną dużą soczewkę AA (zaawansowaną asferyczną), co ma pozwalać na uzyskiwanie maksymalnej rozdzielczości i ostrości obrazu nawet w rogach kadru. Z kolei typowa dla optyki Zeiss powłoka T ma minimalizować powstawanie duszków i refleksów. Podczas zdjęć w plenerze istotnym walorem ma być odporna na pył i wilgoć obudowa.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 12649
Wraz z aparatem Samsung NX1 południowokoreański producent wprowadził obiektyw Samsung 50-150mm f/2.8 ED OIS S, wyposażony precyzyjny napęd krokowy autofokusa i stabilizator. Według producenta, obiektyw doskonale nadaje się do portretów, sportu i dzikiej przyrody.
Specyfikacja obiektyw Samsung 50-150 f/2,8 ED OIS S:
- Ogniskowa - 50-150 mm (EFG 77-231 mm);
- Maksymalna wartość przysłony - f / 2,8;
- Minimalna wartość przysłony - f / 22;
- Pole widzenia - 31,4 ° -10,7 °;
- System optyczny - 20 elementów w 13 grupach, w tym cztery elementy ze szkła ED i jednym elementem xhr (Extreme High załamania światła);
- Minimalna odległość ostrości - 0,06 m;
- Dostosowywanie wielkości filtru - 72 mm;
- Wymiary - średnica 81 mm, długość 154 mm;
- Waga - 920 gramów.
- Soczewka jest chroniony przed wpływami atmosferycznymi, a jego przedni element powlekany SHS (Samsung Hyper Shield), zapobiegając zanieczyszczeniu.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 11124
Sony wprowadza na ryneknowy obiektyw Sony FE PZ 28-135 mm F4 G OSS (SELP28135G) przeznaczony do współpracy z pełnoklatkowymi przetwornikami obrazu wyposażony w system elektrycznej regulacji zoomu * z mocowaniem typu E. Obiektyw do pełnoklatkowych matryc obrazu wyposażony jest w system elektrycznej regulacji zoomu. Pozwala filmowcom na stosowanie nowych środków wyrazu, zwłaszcza w połączeniu z pełnoklatkowym aparatem α7S, który oprócz zdjęć może rejestrować nieskazitelny, szczegółowy obraz filmowy 4K lub Full HD.
Model SELP28135G współpracuje ze wszystkimi aparatami i kamerami Sony z mocowaniem typu E i pokrywa szeroki zakres ogniskowych. W przypadku produktów z matrycą APS-C - nowych aparatów Sony α6000/α5100 czy przeznaczonych do zastosowań profesjonalnych kamer NEX-FS700 lub nowo wprowadzonej PXW-FS7 - wynosi on (w przeliczeniu na format 35 mm) 42–202,5 mm.
Maksymalna przysłona obiektywu wynosi f/4 i nie zmienia się w całym zakresie ogniskowych, od szerokiego kąta do teleobiektywu. Dzięki temu fotografowie i filmowcy mogą sterować głębią ostrości i dobierać stabilne, spójne ustawienia ekspozycji.
Obiektyw jest owocem nowej filozofii konstrukcyjnej Sony „Smooth Motion Optics”, której założenia powstały z myślą o poważnych produkcjach filmowych. Jego zaawansowana konstrukcja optyczna i mechaniczna służy zapewnieniu najwyższej możliwej jakości obrazu, zwłaszcza przy korzystaniu z aparatów z dużą pełnoklatkową matrycą. Eliminuje też trzy fundamentalne problemy, z jakimi borykają się niekiedy filmowcy: niestabilność kąta widzenia przy nastawianiu ostrości, niestabilność ostrości przy zmianach ogniskowej oraz przemieszczanie się osi optycznej przy zmianach ogniskowej.
W obiektywie zastosowano ponadto soczewki asferyczne, które kompensują aberracje, oraz zaawansowane, wielowarstwowe powłoki optyczne, zwiększające kontrast i tłumiące refleksy przy zdjęciach pod światło itp.
Ergonomia i wygoda obsługi obiektywu SELP28135G to zasługa wieloletniego doświadczenia Sony w produkcji sprzętu profesjonalnego. Trzy umieszczone na tubusie pierścienie umożliwiają niezależne nastawianie ostrości, ogniskowej (zoomu) i przysłony. Opory ich ruchu dobrano tak, by zapewnić precyzję i profesjonalne wrażenie. Zoptymalizowany rozstaw ząbków na pierścieniach gwarantuje maksymalną wygodę i zapobiega ślizganiu się palców.
Nowością na skalę całej branży jest nastawianie ogniskowej z wykorzystaniem silnika SSM. Zapewnia on niezwykle płynne i ciche zmiany zoomu, co ma pierwszorzędne znaczenie w profesjonalnych produkcjach filmowych. Użytkownik może precyzyjnie, w szerokim zakresie regulować szybkość zmian ogniskowej, a nawet dobrać kierunek obrotu pokrętła zoomu do własnych przyzwyczajeń**.
Dzięki zastosowaniu lżejszych soczewek i wydajneg ozespołu dwóch silników liniowych wyciszono również mechanizm nastawiania ostrości. Dodatkowo, w celu zmiany trybu nastawiania ostrości z automatycznego na ręczny wystarczy teraz przesunąć pierścień ostrości.
Uzupełnieniem doskonałych parametrów optycznych i funkcjonalności jest odporna na wilgoć i pył konstrukcja, dzięki której obiektyw doskonale nadaje się do użytku w terenie. Wbudowany stabilizator obrazu Optical SteadyShot ułatwia natomiast uzyskanie ostrych fotografii i płynnych filmów przy zdjęciach z ręki. Mimo dużego potencjału obiektyw cechuje się stosunkowo niewielkimi wymiarami i wagą. Jest to szczególnie cenne w sytuacjach, w których liczy się maksymalna mobilność.
Przeznaczony dla profesjonalnych fotografów i filmowców obiektyw FE PZ 28-135 mm F4 G OSS (SELP28135G) z elektryczną regulacją zoomu można już rezerwować za pośrednictwem witryny www.sony.pl.
* Stan na 12 września 2014 r., badanie przeprowadzone przez Sony. Badaniem objęto wszystkie wymienne obiektywy do aparatów cyfrowych.
** Przy użyciu ustawień korpusu dostępnych w wybranych modelach, takich jak PXW-FS7 i A7S.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 13051
Olympus rozbudowuje swoją linię sprzętu o srebrną wersję modelu OM-D E-M1, superszybki teleobiektyw 40-150 mm, telekonwerter 1.4x oraz nowe funkcje w oprogramowaniu E-M1.Nowa wersja flagowego OM-D E-M1 pojawi się z zainstalowanym nowym oprogramowaniem sterującym*, które uzupełniono o takie funkcje jak: "tethered shooting", Digital Shift oraz Live Composite. Zwolennikom tej marki spodoba się nie tylko nowa, srebrna obudowa, ale zapewne przypadnie im do gustu także nowy, szybki obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**) i przeznaczony do niego telekonwerter 1,4x M.ZUIKO Digital.
Profesjonalny design
Mimo tego, że E-M1 jest kompaktowy i lekki - waży o 38% mniej od typowej cyfrowej lustrzanki - to model ten zapewnia najlepsze zdjęcia w całej historii aparatów firmy Olympus. Wszystko dzięki pierwszej na świecie, 5-osiowej stabilizacji, procesorowi obrazu TruePic VII i sensorowi obrazu Live MOS. Oryginalny, czarny E-M1 zdobył już wiele nagród, a jego srebrna wersja zapewne podąży tą samą drogą. Stylizowana na retro, kanciasta, metalowa obudowa zdecydowanie wyróżnia go spośród ciężkich, dużych i nudnych cyfrowych lustrzanek.
Profesjonalny warsztat pracy
Dla projektantów Olympusa forma musi wynikać z funkcjonalności, a nowe oprogramowanie E-M1 jest tak samo ważne jak jego wygląd. Olympus, odpowiadając na potrzeby zawodowych fotografów, uaktualnił oprogramowanie E-M1, wzbogacając go o nowe funkcje. Dodano m.in. możliwość pracy w trybie "tethered shooting", który ułatwia pracę w studio, szczególnie kiedy pracujemy w większym zespole. Dzięki połączeniu aparatu z komputerem za pomocą USB i darmowemu oprogramowaniu Olympus Capture**, na ekranie komputera mam podgląd sceny w trybie Live View. Dzięki temu wspólna ocena ujęcia, zmiany i korekty są dużo łatwiejsze. Bezpośrednio na ekranie komputera możemy zmieniać parametry ekspozycji, a także wyzwalać migawkę.
Aktualizacja oprogramowania będzie dostępna dla wszystkich posiadaczy E-M1 od 16 września 2014.
Profesjonalna korekcja
Kolejna funkcja, która pojawi się w nowym oprogramowaniu E-M1, szczególnie zainteresuje fotografów architektury: jest to Digital Shift. Pozwala ona na skorygowanie bezpośrednio w aparacie, za pomocą dwóch pokręteł, zbiegających się linii zniekształcenia trapezowego. Efekty korekty są widoczne na podglądzie Live View, niezależnie od tego z jakiego obiektywu korzystamy. Otrzymujemy doskonałe zdjęcie bez potrzeby obróbki w komputerze i korekt ustawień obiektywu. Funkcja ta, w połączeniu z 5-osiową stabilizacją obrazu, autofokusem Dual Fast i doskonałym uszczelnieniem aparatu (dla przypomnienia: E-M1 jest odporny na kurz, zachlapania i mróz) czyni z E-M1 aparat idealny do profesjonalnej fotografii architektury, który poradzi sobie z każdym ujęciem i może pracować w każdych warunkach pogodowych.
Nowe oprogramowanie zostało także wzbogacone o tryb Live Composite, dwa nowe Filtry Artystyczne oraz zredukowano czas reakcji Elektronicznego Wizjera z 29ms do 16ms. Live Composite pozwala na idealne uchwycenie ruchu światła i sprawdzi się w zdjęciach nocnego nieba, fajerwerków lub ruchu ulicznego oraz we wszystkich sytuacjach, kiedy scena jest zbyt jasna dla trybu Live Bulb. Proces powstawania zdjęcia można obserwować na podglądzie Live View.
Nowe filtry, Selektywny Kolor i Vintage, dają więcej możliwości uzyskania efektownych zdjęć bezpośrednio w aparacie. Selektywny Kolor konwertuje zdjęcie do czarno-białego, pozostawiając w kolorze jedynie wybrany fragment. Filtr Vintage, pozwalając na wybór jednego z trzech ustawień, sprawia, że zdjęcie nabiera intrygującego, nostalgicznego charakteru.
Nowy E-M1 zawiera także uaktualnienie oprogramowania OI.Share, która poprawia zakres zdalnej kontroli aparatu przez smartfona. Dotychczasowe funkcje: zwolnienie migawki, podgląd na żywo, ustawiania trybów P, A, S i M, zostały uzupełnione o możliwość ustawienia samowyzwalacza do zdjęć sekwencyjnych i do zdjęć z interwałem czasowym - wszystko bezpośrednio na ekranie smartfona.
Profesjonalna jakość zooma
Podobnie jak OM-D E-M1, obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**) jest odporny na kurz, zachlapania oraz mróz i zdecydowanie wyróżnia się w klasie obiektywów PRO. "Za długie, za duże i za ciężkie" - taka jest opinia profesjonalistów, jeśli chodzi o konkurencyjne, przeznaczone do lustrzanek, obiektywy. Olympus zaprojektował obiektyw, który jest mniejszy i lżejszy od typowych obiektywów pełnoklatkowych, a jednocześnie oferuje porównywalną charakterystykę i zakres zastosowań.
Jest też wyjątkowy - to pierwszy na świecie zoom systemowy, w którym dwa najważniejsze elementy obiektywu napędzane są przez dwa silniki liniowe. A to oznacza ekstremalnie krótki czas ostrzenia. Co więcej, obiektyw ten jest także bardzo cichy. Idealnie nadaje się do fotografowania płochliwych zwierząt, ale sprawdzi się też w sporcie i fotografii ślubnej. Z minimalnym punktem ostrzenia w odległości 70 cm przy wszystkich długościach ogniskowej, dedykowanym przyciskiem Fn, sprzęgłem manualnego ostrzenia i wysuwaną osłoną, nowy M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**) jest jednocześnie wszechstronny i łatwy w użyciu. Dzięki szerokiemu zakresowi zooma i minimalnej przysłonie 1:2,8 dla wszystkich ogniskowych, jego możliwości optyczne są naprawdę niezwykłe.
Profesjonalny zasięg zooma
Każdy, kto potrzebuję jeszcze większych zbliżeń, może skorzystać z konwertera x1,4, który podnosi zasięg ogniskowej M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**) do 420mm**. Konwerter ma tylko 15 mm wysokości i jest lekkim, wygodnym uzupełnieniem fotograficznego wyposażenia. Doskonale pasuje do wytrzymałych, odpornych na kurz, zachlapania i mróz obiektywów z serii PRO i idealne nadaje się do zdjęć na zewnątrz, dobrze radząc sobie nawet podczas sesji w deszczu.
Profesjonalna ochrona
Olympus zaprojektował także profesjonalny filtr ochronny, przeznaczony do obiektywów M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**). Kompaktowy PRF-ZD72 PRO jest pierwszym filtrem z rodziny ZUIKO. Zastosowano w nim powłoki antyodblaskowe oraz powłoki ZERO, które redukują efekty "duszków" i flary. Całości dopełnia czarna, matowa oprawka z aluminiową powłoką. Identyczny filtr (z symbolem ZUIKO PRF-ZD62 PRO) dostępny będzie do obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO.
Profesjonalne akcesoria
Olympus stara się zaspokoić potrzeby profesjonalnych fotografów, oferując także szeroki wybór akcesoriów przeznaczonych do OM-D E-M1. Należą do nich: podwodna obudowa i lampy błyskowe, dedykowane torby na sprzęt i dodatkowy, pionowy chwyt z zasilaniem.
Nowy, srebrny E-M1 z obiektywem M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40mm 1:2.8 PRO, Obiektyw The M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**) oraz M.ZUIKO Digital Telekonwerter 1,4x dostępne będą od listopada 2014 roku.
NOWY SREBRNY OM-D E-M1 GŁÓWNE CECHY:
- Najlepsza jakość zdjęć w historii aparatów Olympus
- Tryb „Tethered shooting” - profesjonalna kontrola sesji na ekranie komputera dzięki połączeniu USB
- Funkcja Digital Shift korygująca zniekształcenia trapezowe bezpośrednio w aparacie, z podglądem Live View
- Tryb Live Composite dający spektakularne ujęcia świateł w ruchu
- 14 kreatywnych Filtrów Artystycznych, w tym dwa nowe: Vintage i Selektywny Kolor
- Srebrny, pięknie zaprojektowany, proporcjonalny, kompaktowy i lekki korpus systemu Mikro Cztery Trzecie, który dobrze i pewnie leży w dłoni
- Waga: 497g z baterią i kartą pamięci
OM-D E-M1 dodatkowe cechy:
- Wytrzymała, odporna na kurz, zachlapania i mróz do -10°C***, metalowa obudowa
- Duży elektroniczny wizjer o rozdzielczości 2.36 miliona pkt. i powiększeniu 1.48x, ułatwiający kadrowanie
- Pierwsza na świecie 5-osiowa Stabilizacja Obrazu, zapewniająca stabilny obraz nawet przy dużych zbliżeniach
- Kompatybilny z ponad 65 obiektywami
M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:2.8 PRO (80-300mm**)
- Niezwykłe możliwości dzięki przysłonie 1:2,8 dla każdej długości ogniskowej, idealny do fotografowania sportu, dzikiej przyrody i ślubów
- Kompaktowa, lekka, odporna na kurz zachlapania i mróz*** obudowa, zapewniająca pełną mobilność
- Minimalna odległość ostrzenia 70cm dla wszystkich ogniskowych
- Niezwykle szybkie, ciche ustawianie ostrości
- Możliwość obsługi w trybie manualnym, dająca pełną kontrolę
- Waga: 760g bez adapt. statywu 880g z adapterem
M.ZUIKO DIGITAL TELEKONVERTER 1,4x
- 15mm wysokości
- Przeznaczony do uzyskiwania maksymalnych zbliżeń
- Wytrzymała, odporna na kurz, zachlapania i mróz konstrukcja
- Kompatybilny z M.ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:2.8 PRO i zapowiadanym obiektywem 300mm 1:4.0 zoom
- Waga: 105g
AKCESORIA:
- Torba na obiektyw systemowy (CBG-10) & Pasek do gripa (GS-5)
- Miękka torba na aparat (CS-42 SF)
- Paski na ramię z możliwością prania (CSS-P118 & CSS-P113)
- Pionowy grip z baterią(HLD-7) zapewniający dłuższy czas pracy i lepszy chwyt aparatu.
- Podwodna obudowa (PT-EP11) pozwalająca na nurkowanie do 45m
- Podwodna lampa błyskowa (UFL-3)
* Aktualizacja oprogramowania dostępna będzie do ściągnięcia za darmo dla wszystkich posiadaczy E-M1 od 16 września 2014 roku.
** odpowiednik klatki 35mm
*** Oprogramowanie Olympus Capture udostępnione jest do ściągnięcia bez opłat.
**** Zgodnie z testami własnymi Olympus, stwierdzającymi odporność na mróz do -10°C.
- Szczegóły
- Mirek
- Kategoria: Obiektywy
- Odsłony: 16364
Ma krotność 16,7, czyli najwyższą wśród optyki wymiennej do lustrzanek, a jego zakres ogniskowych odpowiada małoobrazkowemu 27-450 mm. To nowy rekord ustanowiony przez ten niewiarygodnie uniwersalny megazoom Nikona.
Cechy unikalne i zastosowania
Znamy zoomy 18-200, 18-250, a nawet 18-270, ale 18-300 to zupełna nowość. I to jeszcze gorąca, bo z czerwca tego roku. Pierwszy na świece zoom do lustrzanek cyfrowych z tak ekstremalnie szeroką rozpiętością kątów widzenia korzysta ze sprawdzonych już rozwiązań technologii optyki i mechaniki. Rewelacyjnemu zakresowi ogniskowych 27-450 mm towarzyszy dobre światło f/3,5 przy najszerszym kącie widzenia i całkiem przyzwoite f/5,6 przy najwęższym. Atrakcyjna maksymalna skala odwzorowania wynosi 0,31, a system redukcji drgań to nowoczesny 4-stopniowy VR drugiej generacji. Zatem nowy megazoom Nikona ma idealne cechy fotograficzne do wykorzystania w podróży, na wakacjach i wycieczkach.
Szerokokątne ujęcie największej w Europie ceglanej warowni – zamku w Malborku – wykonałem przy najkrótszej ogniskowej 18 mm i otworze względnym f/3,5. Jak widzimy, „pełna dziura” nie przeszkadza w uzyskaniu świetnej ostrości i kontrastu zdjęć.
AF-S DX Nikkorem 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR spokojnie obejmiemy szerokie plany, w plenerze i we wnętrzach, a gdy zajdzie taka potrzeba – bez wymiany optyki przybliżymy sobie nawet bardzo odległe detale krajobrazu i architektury. Równie łatwo zrobimy zdjęcia portretowe – nie tylko tradycyjne, pozowane czy reżyserowane, ale również takie z ukrycia i dużej odległości, na przykład stroniącym od obiektywu ludziom i płochliwym czy niebezpiecznym zwierzętom. Do dyspozycji pozostaje cała paleta teleogniskowych, które równie dobrze można wykorzystać do rejestrowania sportu i dzikiej przyrody. „Trzysetką” sfotografujemy maleńkie obiekty, a zakres pośrednich wartości zooma udostępni standardowe, reportażowe ujęcia. Wszystko to w różnorodnym oświetleniu i przy zdjęciach „z ręki” – nie tylko w słonecznym plenerze, ale także w słabo oświetlonych wnętrzach, o zmroku, a nawet nocą. Tak genialne możliwości zachęcają do zastosowań AF-S DX Nikkora 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR w charakterze zooma standardowego – gdyby tylko nie te… „podkręcone” gabaryty.
Duża przednia soczewka nie obraca się podczas pracy pierścieniami, a gwint filtrów ma „profesjonalną” średnicę 77 mm. Widzimy też oryginalną, wewnętrzną osłonę optyki, która dodatkowo – przy wydłużaniu ogniskowych – zabezpiecza szkło przed odblaskami.
Wraz z wydłużaniem zakresu zooma tylna soczewka wchodzi głęboko do wnętrza korpusu, a bagnet okala gumowa uszczelka.
Panel sterowania. Na górze – przełącznik trybów nastawiania ostrości, w pozycji M/A (autofokus) można doostrzać ręcznie. Poniżej – kontrolka aktywacji nowoczesnego systemu stabilizacji drgań (4-stopniowy VR II). Na dole – przełącznik aktywnego działania systemu, dla wyjątkowo silnych drgań (zdjęcia z samochodu, motorówki itp.). W standardowym położeniu normalnym, obok typowych drgań aparatu, automatycznie wykrywane jest panoramowanie (panning). Z lewej strony – działająca przy najkrótszej ogniskowej blokada wysuwu zooma.
Bogaty układ optyczny tworzy 19 soczewek – trzy z nich to szkła ED, a trzy są asferyczne – rozmieszczonych w 14 grupach.
Konstrukcja mechaniczna i ergonomia
No właśnie – imponujący megazoom jest stosunkowo duży i ciężki. Waży 830 g, a w najkrótszej pozycji ma 12 cm długości i ponad 8 cm średnicy. To sporo jak na obiektyw, który ot tak, na co dzień miałby znajdować się w aparacie. No, chyba że – jako jedyne szkło – na wyjazdach. Nie przeszkadza natomiast wzrastająca do 21 cm długość przy maksymalnej ogniskowej. To przecież odpowiednik supertele 450 mm, do tego z całkiem niezłym tu światłem f/5,6! Na pewno lepiej podtrzymywałoby się tego zooma (z aparatem przy oku), gdyby w nominalnej pozycji był o połowę krótszy, ale wydłużony korpus ma za to szeroki pierścień zoomowania, na który bez problemu w każdych okolicznościach trafiają palce lewej dłoni. Szkoda tylko, że przejście od krótkich ogniskowych do najdłuższej – wciąż z aparatem przy oku – wymaga aż kilku drobnych obrotów tego pierścienia. Reszta to już niemal same zalety – autofokus działa szybko, wspomaga go wewnętrzne ogniskowanie oraz cichy, choć trochę w tym modelu „piszczący”, pierścieniowy silnik SWM. Pierścienie zoomowania i ogniskowania chodzą z dobrym, typowym dla konstrukcji zaawansowanych oporem. Wysuw zooma jest dwusekcyjny, a przy najkrótszej ogniskowej zoomnie opada, gdy wraz z aparatem trzymamy go na ramieniu. Przynajmniej tak zachowuje się nowy egzemplarz, ale na wszelki wypadek korpus zaopatrzono w blokadę najkrótszej pozycji. Solidnie i estetycznie wykonany (głównie z tworzyw sztucznych), sprawia bardzo dobre wrażenie. Przy metalowym bagnecie znajduje się uszczelka, a w komplecie dostajemy jeszcze mocowaną bagnetowo, wyprofilowaną osłonę przeciwsłoneczną – dodaje ona korpusowi 5 cm długości.
18 mm - powyżej.
Potężny zakres kątów widzenia, czyli wiele obiektywów w jednym.
300 mm - poniżej
Konstrukcja optyczna i jakość zdjęć
Złożony układ optyczny tworzy 19 soczewek – trzy z nich wykonane zostały ze szkła ED, a trzy są asferyczne – zestawionych w 14 grupach. Soczewki specjalne zapewniają nadspodziewanie wysoką ostrość zdjęć w całym zakresie ogniskowych – już od otworu względnego. W zasadzie ponarzekać można tylko na dystorsję przy najkrótszej ogniskowej i lekki spadek kontrastu przy najdłuższej. Przysłona jest 9-listkowa, kołowa – pomaga optyce efektownie, łagodnie odwzorować nieostrości. Miłe dla oka efekty obserwujemy przy długoogniskowych portretach i zdjęciach z małych odległości – nawet po przymknięciu przysłony. Maksymalna skala odwzorowania osiągana jest przy 300 mm i pozwala wykonać imponujące zbliżenia małym obiektom. Ciekawostkę konstrukcyjną stanowi wbudowana wewnętrzna osłona optyki, znajdująca się tuż za przednią grupą soczewek – ma precyzyjnie dobrany kształt i dodatkowo zabezpiecza szkło przed odblaskami.
Z małych odległości (poniżej metra) przy ogniskowej 300 mm uzyskujemy imponujące zbliżenia, a bokeh pozostaje efektowne nawet po przysłonięciu optyki. Przysłona f/11.
W słabym oświetleniu skuteczny system stabilizacji drgań umożliwia przymknięcie przysłony – dla dalszego polepszenia ostrości i kontrastu. Czas ekspozycji 1/4 s, przysłona f/11, ogniskowa 24 mm.
Zoom dla obieżyświatów
AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR swoje waży i mierzy, ale i tak jest nieporównywalnie mniejszy i lżejszy od sumarycznych gabarytów szkieł, które zastępuje. Bez ich noszenia i częstych – w przypadku różnorodności napotykanych na wojażach motywów – wymian. Relatywnie jest więc bardzo wygodny, przy swej ekstremalnej uniwersalności i wysokiej klasy optyce. Z pewnością może być ideałem dla niejednego podróżnika hołdującemu nikonowskiemu formatowi DX.
Tekst i zdjęcia: Jarosław Mikołajczuk